TEIS SEMEY, 14 juni

TEIS SEMEY PRESENTEERT DEBUUT-CD IN FENIX MUSIC FACTORY

14 juni 20.30 uur. Fenix Music Factory, Veerlaan 21-J, 3072 AN Rotterdam, T 06 23689195, TOEGANG GRATIS

 “Een absoluut gedurfd en opvallend debuut van een bescheiden maar doortastend gitarist.” (Erno Elsinga, Jazzenzo)

 “Vooral de proloog en epiloog laten een aangenaam losjes spelend ensemble horen op Where The Fence Is The Highest” (Gijsbert Kamer, de Volkskrant)

Jazzgitarist Teis Semey (Denemarken, 1993) studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Reinier Baas, Maarten van der Grinten en Jesse van Ruller. Met zijn 26 jaar heeft hij al meer prijzen in de wacht gesleept dan zijn leeftijdsgenoten: zo won hij in 2016 het prestigieuze Prinses Christina Concours, kreeg hij in 2017 de Keep An Eye Jazz Award en won hij in hetzelfde jaar de Leiden Jazz Award. In 2018 maakte hij deel uit van de selectie voor het internationale InJazz congres in Rotterdam.

Teis speelt al vanaf zijn zevende gitaar. In eerste instantie was hij gefascineerd door de rock, maar later ging zijn belangstelling meer uit naar de jazz. “Jazz heeft als genre een open karakter, er is ontzettend veel mogelijk. Het is een communicatievorm van de hoogste orde waarin improvisatie centraal staat. Je kunt er echt jezelf zijn en met je medemusici krijg je een band op persoonlijk niveau.” Naast instrumentalist is Semey ook een begenadigd componist.  Gefascineerd is hij door de jazz uit de jaren zestig en zeventig, waarin het accent regelmatig lag op het componeren van suites.

Voor het high end label TRPTK maakte hij in juni vorig jaar een bijzondere opname met een tweetal bezettingen van een tweetal suites onder de titel: ‘Where The Fence Is The Highest’. Een titel die expliciet verwijst naar de artistieke risico’s die hij als musicus durft te nemen. De productie start met de ‘Japan Suite’, een opdracht die Semey kreeg van het Concertgebouw Amsterdam voor ‘Entrée Horizons’, een evenement waarin de 19-eeuwse fascinatie voor Japan centraal stond. Met een aantal werken van Hokusai (1760-1849) als uitgangspunt schildert Semey de wisseling van de seizoenen: muzikale beelden met een hoofdrol voor de gitarist en de bijzondere stem van Fuensanta Méndez.

Het oeuvre van de filosoof Friedrich Nietzsche vormt de inspiratie voor de tweede suite ‘Armed To Teeth’. De proloog en het eerste deel ‘Palm’, een soort wals, vormen een uitgebreid feature voor de gitarist. De aanstekelijke slagwerkster Sun Mi-Hong komt voor het voetlicht in ‘Knuckles’. Altsaxofonist Mo van der Does – winnaar van het Prinses Christina Concours 2014 – en trompettist Alistair Payne pakken vervolgens het spoor gretig op. Naadloos gaat hun doortastende spel over in ‘Fingertips’, uitmondend in een daverende epiloog.

Van alle in Nederland geproduceerde jazz-debuten vormt ‘Where The Fence Is The Highest’ zeker een van de meest opvallende en avontuurlijke!

jazznieuws

Over jazznieuws

saxofoondocent en jazzworkshopleider